Douglas, S.R. & Rosvold, M. (2018). Intercultural communicative competence and English for academic purposes: A synthesis review of the scholarly literature. Canadian Journal of Applied Linguistics, 21(1), 23-42. Retrieved from https://journals.lib.unb.ca/index.php/CJAL/article/view/25337
Abstract
With increasing numbers of students from culturally and
linguistically diverse backgrounds enrolling in English for Academic Purposes
(EAP) programs, understanding intercultural communicative competence can
contribute to developing effective EAP pathways to higher education. This
review of the literature was carried out to synthesize and uncover emerging
themes related to intercultural communicative competence and EAP over a 20-year
period from 1996 to 2016. A careful search found 15 scholarly works related to
this topic. Papers were coded and analyzed for their key findings to reveal
eight major themes: miscommunication, ethnocentrism, acculturation, awareness,
ethnorelativism, identity, teaching and learning, and academic success. The
scant literature related to the topic points to the need for further research.
However, the findings do indicate how EAP practitioners can move away from
ethnocentric perceptions and programs of study fixed on acculturation toward
ethnorelative understandings and EAP classrooms that support intercultural
awareness for both teachers and students.
Résumé
Il y a un nombre croissant d’étudiants d’origines
culturelles et linguistiques diverses dans les programmes d’anglais à des fins
académiques (PAFA). Par conséquent, la compréhension des compétences en
communication interculturelle peut contribuer à développer les voies d’accès
efficaces au PAFA vers les études post-secondaires. Cette recension des écrits
a été réalisée pour synthétiser et découvrir les thèmes émergents liés à la
compétence en communication interculturelle et au PAFA pendant une période de
20 ans, de 1996 à 2016. Notre recherche a trouvé 15 articles liés à ce sujet.
Les articles ont été codés et analysés pour leurs résultats clés afin de
révéler huit thèmes principaux : mauvaise communication, ethnocentrisme,
acculturation, sensibilisation, ethnorelativisme, identité, enseignement et
apprentissage, et réussite scolaire. Les écrits scientifiques limités liés au
sujet font ressortir le besoin de recherches supplémentaires. Cependant, les
résultats ont indiqué les façons dont les praticiens du PAFA pouvaient
s’éloigner des perceptions ethnocentriques et des programmes d’études axés sur
l’acculturation vers des compréhensions ethnorelatives et des salles de classe
du PAFA qui favorisent la sensibilisation interculturelle des enseignants et
des élèves.
No comments:
Post a Comment